TEST: Cratoni C-Zero – silniční přilba s MIPS, která okamžitě sedne

Pokud hledáte silniční přilbu, která kombinuje nízkou hmotnost, aerodynamiku a komfortní fit, Cratoni C-Zero je horký kandidát. Hned po prvním nasazení jsem cítil komfortní uvnitř přilby. C-Zero mi sedla perfektně, nikde netlačila a neměl jsem pocit „tvrdého“ dosednutí.

 

Komfort, fit a prostor pro brýle

Přilba je lehká a na hlavě působí přirozeně. Oceňuji, že je pod ní dostatek místa na brýle – netlačí je dolů na nos ani při delším nošení. Bonusem je, že brýle se dají „zaparkovat“ přímo do větracích otvorů. Moje brýle Cratoni Skyvision tam sedly perfektně. Nožičky drží v otvoru pevně a zevnitř přilby je vůbec necítím, takže nic netlačí na hlavu. Popruhy kolem brady jsou dobře nastavitelné, nezachytávají se o uši a klasické click zapínání funguje spolehlivě. Upínací systém 360° CFS s plynulým výškovým nastavením pak dovolí přilbu doladit přesně na obvod hlavy bez nepříjemného bodového tlaku na temeni.

 

 

Větrání a aerodynamika

C-Zero má 17 větracích otvorů a vnitřní kanály Performance Air Channel, které vedou vzduch skrz přilbu tak, aby hlava zůstala v chladu i při intenzivnějším tempu. Proudění je opravdu účinné – párkrát se mi stalo, že mi do přilby vlétla moucha a hned ji to „vyfouklo“ zadním otvorem, takže jsem zatím ani necítil potřebu mít síťku proti hmyzu. Z vnějšího tvaru je cítit aerodynamický profil: ve vyšších rychlostech přilba nehučí, kolem uší nedělá zbytečné turbulence a působí stabilně. Při úplně vysokém úsilí se, samozřejmě trochu spotíte, ale při běžných tréninkových vyjížďkách odvádí pot velmi dobře.

 

Bezpečnost: MIPS Air Node

Cratoni do tohoto modelu dává MIPS® Air Node. Jde o řešení, které snižuje rotační síly při šikmém nárazu, tedy při takových pádech, které jsou v reálu nejčastější. V praxi to znamená vyšší ochranu mozku, aniž by přilba působila těžce nebo objemně. Na skořepině jsou i reflexní detaily.

 

 

Velikost a hmotnost

Mám obvod hlavy 59 cm a sáhl jsem po velikosti L/XL (58–61 cm), abych měl prostor i na tenkou čepici v zimě. Sedí to výborně, nebylo třeba přilbu extrémně dotáhnout. Deklarované hmotnosti jsou: S–M 195 g, M–L 215 g, L–XL 245 g. Na silniční aero přilbu jsou to velmi slušná čísla a přilba působí lehce i při delším nošení. K dispozici jsou čtyři barevné verze, takže se dá doladit ke zbytku výbavy.

 

Sečteno podtrženo

Cratoni C-Zero je přilba typu „nasadím a neřeším“. Sedí, dobře větrá, má MIPS a s brýlemi si rozumí lépe než mnoho konkurentů. Pokud hledáte lehkou, silničně orientovanou aero přilbu na rychlé tréninky, delší přesuny i letní jízdy, tento model dává smysl.

Plusy

+ velmi příjemný první kontakt a přirozený fit bez tlačení,
+ dost místa pro brýle + jisté parkování v průduších, brýle netlačí na nos,
+ MIPS Air Node, 360° CFS a výškové nastavení – dá se pěkně doladit,
+ 17 větracích otvorů a účinné kanály, hlava zůstává v komfortu,
+ nízká hmotnost a více barevných provedení.

Mínusy

- rychloupínací přezka je praktická, ale někomu může vyhovovat jiný systém,
- cena spíše ve střední/vyšší třídě,
- neobsahuje síťku proti hmyzu.

 

Tester Martin Behro

TESTER: Martin Behro
Martin byl Mistr EU v cyklotrialu a držitel 6. místa z Mistrovství světa UCI v juniorech. Aktuálně trénuje cyklotrialový tým CTK Záriečie, jinak pracuje jako marketingový specialista pro Schindler. O kolech nejen píše, ale hlavně na nich jezdí. Nejvíce času tráví na silničním a gravel kole – rychlé skupinové tréninky střídá s delšími vyjížďkami.