TEST: Dětská helma Cratoni Maxster/Maxster PRO — ideální první helma

Cyklistickou helmu jsem dětem nasazoval už při prvních nesmělých krůčcích na tříkolovém odrážedle. Když pak přesedlaly na normální odrážedlo a začaly pořádně drandit, měly už zažitý návyk, že na kole jen s přilbou. Jako první helmu jsem zvolil Cratoni Maxster PRO pro syna a Maxster pro dceru. Tyto modely totiž nabízí rozměr XS pro hlavy o obvodu od 46 cm, takže pro drobné tehdy ani ne dvouléťáky ideál.

 

Robustní, ale lehká

Dětské helmy Cratoni Maxster a Cratoni Maxster PRO jsou vlastně totožné modely. Rozdíl je jen v přádavném kšiltu na verzi s označením PRO. Helma má vzhled klasické dospělácké enduro přilby a ve verzi PRO i relativně střídmou barevnost, kterou snadno doladíte k odrážedlu nebo kolu. Verze bez kšiltu pak nabízí i několik ryze dětských designů s výraznějšími obrázky a vzory. Vybírat tak můžete přesně podle preferencí vašeho malého cyklisty.

 


— Ukázka barevností dětských helem Cratoni Maxster a Maxster PRO s kšiltem

 

Stavba helmičky je poměrně robustní, protažený zátylek poskytuje dodatečnou ochranu i zezadu. Díky 14 velkým větracím otvorům po celé ploše ale není přehnaně těžká. Přední větrací průchody jsou vybavené síťkou proti hmyzu, uvnitř je vystélka CleanTex, kterou můžete vytáhnout a vyprat. Praktické a funkční.

 

Zapínání jednou rukou

Funkční je i zapínání. Pásky dovolují nastavení v dostatečném rozsahu a dají se rozepnout jen popotažením "poutka" na klipse. Měl jsem trochu obavy, že takto jednoduchý zapínací systém budou děti "zneužívat" k tomu, aby se v nestřežený okamžik (třeba v cyklovozíku) helmy zbavily. Ukázalo se ale, že logika odepínání není pro dítě tak samozřejmá. Když se ty moje vztekají, mají spíš tendenci přetáhnout si pásek přes bradu, než se pokoušet ho rozepínat.

Ocenit musím i upínací kolečko (spíš kolo) vzadu. Díky většímu průměru a tloušťce si i malá neohrabaná dětská ručička dokáže helmu sama dotáhnout. Do kolečka výrobce integroval i blikačku. Což je určitě super nápad, jen provedení se trochu nepovedlo.

 


— Klipsa s poutkem, kterým jedním tahem uvolníte helmu a upínací kolečko se světlem s nesmyslným přístupem k baterii (vysvětlení dále v textu)

 

Světlo a reflexní prvky

Integrované světlo je super vychytávka, má ale svoje mouchy. Zapínací tlačítko je hodně citlivé. Navíc z kolečka o několik milimetrů vystupuje. Děti vozím i v cyklovozíku a právě v něm se projeví nedokonalost konstrukce a umístění světla. Pravidelně se mi totiž stává, že se blikačka rozsvítí, když si dítě jen opře hlavu v sedačce cyklovozíku. Zbytečné svícení pak znamená zbytečné vybíjení baterie. K té se dostanete až po odšroubování 5 (!) mikrošroubečků mikrošroubováčkem nebo mikroimbusem, který beztak nebudete mít ani doma. Já ho neměl... Po druhém vybití už jsem na výměnu baterky rezignoval. Stejně má helma ještě dodatečné reflexní nálepky, takže základní viditelnost zajištěna je, a po setmění obvykle nejezdíme.


— Maxster nabízí dostatek místa na lehkou čepici na podzim i dostatek větracích otvorů v létě

 

Sečteno podrtženo

Malá hlava potřebuje velkou ochranu. A té se v modelu Cratoni Maxster dětem dostává. Oceňuju robustní stavbu, protažený zátylek, přesné utahování a snadné odepínání. Baví mě vzhled dospělácké přilby, protože děti chtějí být jako rodiče. Nebaví mě citlivé zapínací tlačítko zadního světýlka, ani složitý přístup k jeho baterii. Velkým plusem je dostupnost nejmenších velikostí (XS pro obvod hlavy od 46 cm do 51 cm). Maxster/Maxster PRO je tím pádem, ideální první helmou, ve které dítě z odrážedla přesedne na svoje první opravdické kolo.

+ robustní stavba s prodlouženým zátylkem
+ klipsa se snadným odepínáním jedním tahem
+ velké upínací kolečko, přizpůsobené dětským ručičkám
+ vzhled dospělácké přilby
+ velké větrací otvory se síťkou proti hmyzu
+ pratelná vnitřní vystélka

– citlivé tlačítko zadního světýlka a složitý přístup k jeho baterii
– matná úprava u zelené helmy se začala asi po roce loupat (částečně asi vlivem necitlivého zacházení)

 

TESTER: Krystian Szynder
Markeťák a cyklista-amatér. Kromě práce v Schindler ho zaměstnávají ještě dvě malé děti. Na solo vyjížďky mu nezbývá moc času, takže na kolo nejčastěji vyráží s plně naloženým dvoumístným cyklovozíkem. Na kola a celou cyklistiku nahlíží hlavně optikou otce a živitele rodiny, takže vedle bezpečnosti a praktičnosti je pro něj rozhodující i cena.