Pokud hledáte silniční kolo, které spojuje aero a performance prvky v jednom těle, nový Xelius DRS 7.0 je přesně ten typ. Lapierre u nejnovější generace Xeliusu DRS snížil odpor rámu a zároveň přidal komfort pomocí vylepšeného řešení 3D Tubular™. Na silnici působí rychle, pevně a kultivovaně – každé šlápnutí má smysl.
Jízdní vlastnosti a komfort na prvním místě
To, co mě na tomto kole baví nejvíc, je způsob, jakým kombinuje rychlost a tlumení drobných nerovností. 3D Tubular™ (napojení sedlových vzpěr do horní trubky před sedlovkou) nechává sedlovou trubku volněji pracovat, takže kolo lépe filtruje vibrace bez ztráty tuhosti. Geometrie je sportovnější: sedlovka je strmější, což umožňuje efektivnější šlapání, hlavová trubka kratší a reach delší – výsledkem je nižší aero odpor a stabilní, sebevědomý projev ve vyšších rychlostech.
Testoval jsem velikost M s hmotností 8,2 kg (moje výška 184 cm) a ačkoliv se na něm jezdilo perfektně, zvolil bych L – kolo by mi sedělo předpokládám lépe a poskytlo by ještě přirozenější, stabilnější postoj v tempu. Posed je agresivnější, což mi pro rychlé ježdění vyhovuje. Pokud chcete ještě nižší odpor vzduchu, kokpit se dá snížit. Oceňuji i čistotu linií rámu – napojení zadních vzpěr před sedlovou trubkou vypadá výborně a je znát, že pracuje ve prospěch komfortu.
Rám je karbonový a je dostupný ve dvou verzích klasické (testované) cca 908 g ve velikosti M před lakováním a elitní UD SLI TEAM LIGHT (cca 790 g), kterou naleznete na top verzích 10.0 a 11.0 (SE).
Shimano Ultegra Di2 & brzdy: přesnost a kontrola
Elektronická sada Shimano Ultegra Di2 2×12 je vyladěná do posledního kliknutí – řadí okamžitě a přesně i pod zatížením. Mimořádně oceňuji konfigurovatelná horní tlačítka na brzdových pákách: můžete si na ně nastavit ovládání cyklopočítače, což je skvělé při intervalech nebo ve skupinové jízdě. Úchop pák je ergonomický a funkčně jim nemám co vytknout.
Hydraulické brzdy Ultegra R8100 s kotouči 160/140 mm jsou tiché, výborně dávkovatelné a konzistentní. V delších sjezdech drží výkon bez pískání a bez „gumového“ pocitu. Prakticky to znamená, že můžete brzdit o něco později a přesněji = rychlejší průjezd zatáčkami a menší únava rukou.
Kola a komponenty: aero potenciál, který si žádá upgrade
Sériové DT Swiss E1600 Spline jsou poctivý hliníkový základ – spolehlivé a odolné. Na rámu s takovýmto aero potenciálem však okamžitě cítím, že by ho výrazně posunula karbonová kola s profilem 40–60 mm – lepší držení tempa a zrychlování, víc setrvačnosti a čistší vzhled. Stejně tak bych sáhnul po aero kokpitu a širších pláštích 28–30 mm (průchodnost rámu 32 mm), které přidají ještě větší komfort i na našem rozbitém asfaltu bez výrazné daně na rychlosti. Posed mám rád spíše sportovnější; kokpit se dá snížit a kolo tak ještě víc „zaleze“ do větru.
Skvělý základ na trénink i závody
Xelius DRS 7.0 je univerzální silniční kolo pro rychlé tréninky, skupinové jízdy i amatérské závody. Líbí se mi, že Lapierre zkombinoval rychlost aero silničního kola a účinnost a lehkost performance platformy do jednoho závodního stroje – a je to cítit v každém šlápnutí. Navíc, v modelové řadě přibyla velikost XXL pro jezdce nad 195 cm – dobrá zpráva pro dlouhány.
Modelová řada Xelius má pro každého něco
Pokud chcete hotový aero balík přímo z krabice, vyplatí se podívat na Xelius DRS 8.0 (karbonová kola a aero kokpit v sérii). Pro „gramaře“ jsou tu verze 10.0/11.0 (SE) s elitním lehkým rámem UD SLI TEAM LIGHT. Vedení kabeláže je integrované a v kombinaci s aero kokpitem, který nabízejí modely 8.0 a vyšší, tak kolo působí ještě aerodynamičtěji a vizuálně čistěji. Z dostupnějších verzí je Xelius DRS 5.0 (dostupný i s mechanickou sadou, pro ty, kteří zůstávají věrní mechanice) a Xelius DRS 6.0 (už s elektronickými sadami Shimano, SRAM podle specifikace).
Sečteno podtrženo
Lapierre Xelius DRS 7.0 je rychlé a univerzální aero silniční kolo, které mě bavilo od prvních kilometrů. Ultegra Di2 řadí bezchybně, brzdy fungují spolehlivě a rám díky 3D Tubular™ příjemně filtruje nerovnosti. Už v sérii jezdí skvěle – ale s karbonovými koly, aero kokpitem a plášti 28–30 mm se posune o třídu výše. Osobně bych vzhledem k preferencím sáhnul už po Xelius DRS 8.0, kde jsou aero komponenty v základu.
+ Rám s nižším odporem vzduchu
+ Přesné a konfigurovatelné řazení Ultegra Di2 + horní konfigurovatelná tlačítka pro ovládání cyklopočítače
+ Tiché a přesně dávkovatelné brzdy Ultegra R8100
+ Komfort díky 3D Tubular™, stabilita ve vysokých rychlostech
+ Čistý design, krásné křivky
- Základní hliníková kola brzdí aero potenciál
- Posed je spíše agresivní (ne pro každého)
- Osobně mi chybí aero kokpit
![]() |
TESTER: Martin Behro |