Vosk už dávno nepatří jen na lyže. V posledních letech se stále více cyklistů přiklání k voskování řetězu a vosk na řetěz pomalu nahrazuje tradiční mazání olejem. Horké voskování řetězu má totiž nesporné výhody, pojďme se na ně podívat.
Proč voskovat řetěz?
Správná údržba řetězu je klíčová pro hladký chod vašeho kola. A z dlouhodobého hlediska má horké voskování oproti mazání navrch. Na mastný olej se totiž lepí prach a nečistoty. Vosk ale zůstává po zaschnutí suchý. Výsledkem je čistší pohon, nižší tření a delší životnost komponentů.
01. Čistší pohon: Řetěz zůstává po navoskování suchý, takže nepřitahuje tolik špíny. Vaše kazeta, převodníky a přehazovačka zůstanou déle čisté. Čísté zůstanou i vaše ruce při údržbě nebo interiér auta při převozu kola v kufru.
02. Delší životnost pohonu: Na řetězu namazaném olejem ulpívají během jízdy prach, písek a nečistoty. Vzniká tím brusná pasta, která urychluje opotřebení řetězu i ostatních částí pohonu. Vosk minimalizuje kontakt těchto částic s kovem, čímž výrazně prodlužuje životnost celého systému.
03. Nižší tření: Horký vosk snižuje tření mezi řetězem a ozubenými koly, což šetří energii a zajišťuje plynulejší jízdu. To se projevuje tišším chodem a teoreticky i úsporou wattů.
04. Snazší údržba: Naolejovaný řetěz byste v ideálním případě měli po každé jízdě otřít a znovu naolejovat. Protože při otírání řetezu setřete hadříkem i olej. Vosk zůstane na řetězu, i když z něho setřetet nečistoty.
05. Odolnost vůči vodě: Vosk se na řetězu udrží i v mokrých podmínkách déle než většina olejů, což zajišťuje konzistentnější výkon a ochranu.
Voskování vs mazání řetězu: profíci mají jasno
Výše popsané výhody voskování řetězu potvrzuje v rozhovoru i ředitel oddělení inženýrství z týmu Red Bull - BORA - hansgrohe Dan Bigham. "Vnější povrch zůstává převážně čistý a suchý, takže nepřitahuje částečky nečistot, které by se jinak usazovaly uvnitř řetězu a snižovaly účinnost pohonu a urychlovaly opotřebení," vysvětluje Bigham a přídává hlavní nevýhodu tradičního mazání olejem: "Jelikož se jedná o kapalinu, ta teče a zanáší vnější nečistoty dovnitř pohyblivých součástí řetězu."
Horké voskování řetězu bylo pro tým Red Bull - BORA - hansgrohe jasnou volbou na Tour de France 2025: "Naším hlavním důvodem pro voskování řetězu je snížení tření v pohonu, a tím buď úspora energie v balíku, nebo maximalizace rychlosti v útoku," komentuje rozhodnutí Bigham a zmiňuje, že u voskování vysledovali 1% nárůst efektivity pohonu, což doslova znamená, že jezdec potřebuje o 1% méně vstupní síly k udržení stejné rychlosti! Může se to zdát jako zanedbatelná hodnota, ale v závodech, kde často rozhodují zlomky vteřin, může jít o být, či nebýt na pódiu.
Tým Red Bull - BORA - hansgrohe používá vosky od Dynamic Bike Care. Výrobce uvádí výdrž 800 až 1000 km na jedno navoskování. V extrémním zatížení na závodních kolech bude hodnota asi o něco nižší, přesto Dan Bigham uvádí: "Pozorujeme také výrazně delší životnost řetězu při voskování, takže spotřebujeme méně řetězů a udržíme je déle v top stavu."
Dynamic Bike Care je nizozemský výrobce čističů, maziv a vosků a kromě Red Bullu důvěřují jejich prostředkům i mechanici z týmů Alpecin-Deceuninck a FDJ–Suez. Zkušenosti z profi týmů ukazují, že voskování řetězu je skvělý způsob, jak prodloužit životnost pohonu, zvýšit výkon a udržet kolo čisté. Díky dostupnosti vosků a voskovacích stanic můžete horký vosk na řetěz vyzkoušet i v domácích podmínkách. Ačkoliv počáteční příprava může být náročnější, dlouhodobé výhody a snížená frekvence údržby za to stojí.