Je úřadujícím Králem cyklistiky v ČR, loni bral etapové vítězství na Vueltě a s týmem Picnic PostNL nedávno přesedlal na nejnovější závodní stroj od Lapierre. Využili jsme okno v jeho závodním kalendáři a navštivili Pavla Bittnera v rodných Hlušovicích, aby nám svoje kolo ukázal pěkně zblízka.
Picnic PostNL a Lapierre
Po rozchodu Lapierre s Groupama FDJ v prosinci 2023 to na chvíli vypadalo, že Lapierre z nejslavnějších silničářských závodů nadobro vycouval. Rány po 22letém vztahu se ale rychle zahojily a v prosinci loňského roku oznámená spolupráce s týmem Picnic PostNL vrátila Lapierre do hry. Klukům z nizozemského týmu tak padlo do rukou úplně nové kolo – model Xelius DRS.
— Zdroj foto: instagram.com/teampicnicpostnl
"Určitě to řeším, protože na tom kole strávím tisíc hodin ročně," popisuje své pocity ze změny sponzora Pavel. "Zvykat jsem si ale tolik nemusel. Máme šikovné bikefittery, takže ten bikefit z toho předešlého kola na Lapierre šel hodně jednoduše," dodává.
První dojmy z Lapierru
Xelius DRS kombinuje to nejlepší ze dvou předešlých modelů Xelius SL a Aircode DRS. Výsledkem je agresivnější geometrie, lepší aerodynamika a větší tuhost. "To kolo je určitě hodně komfortní," hodnotí nového Xeliuse Pavel a s úsměvem přidává svůj postřeh z letošního Paris-Roubaix: "Měl jsem míň puchýřu než minulej rok, tak třeba je to příjemnější to kolo na těch kostkách, než to předešlý."
— Zdroj foto: instagram.com/teampicnicpostnl
"A co se týče sprintu, tak je hodně tuhý, je rychlý, takže určitě pozitivní," uzavírá přednosti nového Xeliusu DRS Pavel. Inženýři v Lapierru dali dokupy nový rám, který nejenom šetří energii, ale také zlepšuje aerodynamiku až o 15 % oproti starším modelům. Hodnoty naměřené v aero tunelu ukázaly, že aerodynamická výhoda nového Xelius DRS spočívá v úspoře téměř 14 wattů při jízdě rychlostí 50 km/h. Při jízdě rychlostí 35 km/h je pak úspora 5 wattů, což znamená, že jezdec dokáže ušetřit až 10 vteřin každých 10 kilometrů.
Tréninkový vs. závodní Xelius DRS Pavla Bittnera
Pavel měl s sebou doma jen svou tréninkovou střelu, tak jsme se zaměřili na ni. "My máme tady na těch tréninkovejch kolech takový trošku 'custom paint-job', protože ty závodní kola jsou fialový s týmovejma sponzorama a tréninkový jsou černý a je na tom naplácaná taková bílá barva, takže každý kolo je takový trošku jedinečný," začíná Pavel výčet rozdílů mezi svým tréninkovým a závodním kolem.
"Vozím velikost 56, takže 'eLko'. Jsme sponzorovaný Shimanem, takže máme Shimano páky 'Durový' (Dura-Ace, pozn. red.) na závod. Normálně máme závodní i 'Durový' kliky s waťákem, ale na trénink mám teďka jenom Ultegru," pokračuje. Délka klik 172,5 mm. Kola vozí karbonová s výškou ráfku 50 mm s pláštěma tubeless na trénink.
Řídítka má Pavel taky od Lapierru. Závodní mají 37/39 cm, na tréninkovém má 38 cm, takže o chlup šírší. Trénikový stroj má plně integrovanou kabeláž, ale na závodním kokpitu má lanka odhalená. Kvůli snadnějšímu a rychlejšímu servisu jsou vedena po spodní straně řídítek. "Ale jinak jsou to stejný kola," ujišťuje nás Pavel.
Zajímalo nás taky, jestli má na kole něco speciálního, podle čeho bychom to jeho stoprocentně poznali mezi jinými. "Já už to kolo mám tak nadívaný, takže když jdu k němu a ostatní týmoví parťáci mají ty kola na tom stojanu, tak ho poznám hnedka. Ale pro normálního smrtelníka by to bylo asi složitý to poznat," přiznává Pavel. Jediným spolehlivým rozpoznávacím znamením tak zůstává jmenovka na rámu.
Pavla jsme navštívili v jeho rodných Hlušovicích u Olomouce. Doma byl i jeho bratr Jan Bittner, který jezdí za český tým ATT Investments. Shodou okolností závodí oba na identickém stroji, takže společná fotka 'bratrů lapiérových' prostě nesměla chybět!
Sériový Xelius DRS
Lapierre nabízí nový Xelius DRS v různých specifikacích, které uspokojí potřeby širokého spektra cyklistů – od profesionálů až po ambiciózní amatéry. Nejvyšší modely Lapierre Xelius DRS 10.0 a Xelius DRS 9.0 s hmotností kolem 7 kg jsou vybaveny nejlepší sadou Shimano Dura-Ace Di2 a celkově mají s Pavlovým speciálem velice podobný set-up. Jsou to prostě modely pro cyklisty, kteří hledají maximální výkon a jsou připraveni si za top výbavu připlatit.
Kvality modelu Xelius DRS ocenil v květnu 2025 i francouzský cyklistický magazín Le Cycle v anketě 'Kolo roku'. Lapierre Xelius DRS 8.0 v ní vybojoval druhé místo v kategorii silničních kol..